Förhalnings-lasange

I förmiddags förhalade jag matteplugget bäst jag kunde. Kom på att jag skulle göra en lasange till lunch och rotade igenom frysen på jakt efter köttfärs. Detta hittade jag inte, men dock så hittade jag en halv påse fryst, stuvad spenat. Jag gissar ni kan förstå vart detta ledde.



Spenat och skink lasange
ca 2 port

180 g fryst stuvad spenat
100 g rökt smörgåsskinka
lasangeplattor
riven ost
sås:
1 msk flytande smör
2 msk vetemjöl
ca 4 dl mjölk
ca 1 dl riven ost
salt och peppar

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader
Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Vispa ner lite av mjölken i taget så att det inte klumpar sig. Låt koka i ca 5 minuter. Rör ner osten så den smälter och salta och peppra.
Tina spenaten och strimla skinkan. Häll lite sås i botten på en ungssäker form. Lägg sen i lasangeplattor. Bred spenat över och strö på lite skinka. Upprepa x antal gånger tills det tar slut. Avsluta med sås! Strö över riven ost och gratinera i ugnen ca 25 min eller tills den fått fin färg.

P.S. Någon ny spis har vi inte fått än. Det hade blivit något strul på fabriken tydligen och de visste inte när vi ska få den. Känns lite typiskt, men vi väntar spänt här hemma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0