Månadens sötsak - Nygammalt

Nygammalt är det som gäller på Sötasaker den här månaden.
Detta recept går tillbaka sen lång tid. Jag har skrivit av det av min mamma, hon har skrivit av det av sin mamma som i sin tur har fått det av sin mamma.
I orginalreceptet ska Annakakan innehålla äppelmos, men jag bytte ut det mot blåbärssylt och vit choklad. Lite nyare, och mycket sötare. Så det blir en riktigt söt kaka det här.

Annakaka
½ långpanna

4 kkp mjöl
2 kkp socker
100 g smör, ej smält
4 tsk bakpulver
2 ägg
2 kkp blåbärssylt
riven choklad

Gör så här:
Äggen röres med sockret och smöret. Mjölet arbetas in. Alltsammans arbetas på bakbord.

Här tar receptet slut, resten sitter i mammornas huvud. Men jag kan avslöja resten med, haha.

När allt mjöl arbetats in trycker du ut lite mer än en tredjedel i en smörad form. Detta räcker till en halv långpanna. Det blir ett rätt tjockt lager. Därefter brer du på sylt över hela och river över den vita chokladen. Av degen som är kvar sen bildar du ett gallermönster över kakan. Sen in i ugnen på 175 grader i ca 15 min.

Väldigt enkelt och väldigt gott!




Kommentarer
Postat av: Andrea

alltså sånt här kanske borde tillhöra allmänutbildninging men.. vad står kkp för?

2011-02-27 @ 23:33:05
URL: http://fromatoj.blogg.se/
Postat av: Fortfarande Andrea..

jag vill inte vara den som är den.. men det här inlägget känns väldigt gammalt nu. Eller så upplever jag väldigt starkt ett deja vu.

2011-08-28 @ 21:47:49
Postat av: Anna Maja

haha. Andrea du är bra allt rolig.

Den här ligger lite i träda som du kanske märkt. ;)



ps. kkp=kaffekoppar.. hallå! :P ds.

2011-09-13 @ 11:29:12
URL: http://riverbend.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0